brood bakken in de broodbakmachine?

Hebt u vragen of wilt u iets vertellen over voeding? Doe dat dan hier
Plaats reactie
groenling

brood bakken in de broodbakmachine?

Bericht door groenling » 30-07-2010 13:52

een paar maanden geleden heb ik een hele mooie broodbakmachine gekregen voore mn verjaardag.
ik zie als alternatief voor brood nog niet iets waarbij ik die kan gebruiken.
Wel heb ik op internet zitten googlen op brood van teffmeel wat in de machine kan.dit was het recept:
•250 ml lauwwarm water
•4 eieren (middel)
•450 gram Teff meel
•35 gram margarine
•15 gram verse of 5 gram droge gist

Ik dacht dat als ik ipv margarine roomboter zou gebruiken dat het misschien wel iets was?

Wimula

Re: brood bakken in de broodbakmachine?

Bericht door Wimula » 30-07-2010 14:35

Margarine moet je natuurlijk nooit gebruiken. Neem boter!

Margarine is puur gif!
Ik krijg geregeld de vraag waarom margarine dan niet kan, waarom dat niet goed is voor ons, er is toch ook biologische margarine en halvarine?

Hier een kleine toelichting hoe margarine nu gemaakt wordt, dat behoeft verder geen uitleg waarom het slecht is!

Margarine werd 'uitgevonden' in Frankrijk. Toch gebruikt men daar nog steeds liever echte roomboter.

In ons land, notabene het zuivelland bij uitstek, is margarine eerder regel dan uitzondering.
Ook halvarine is reeds lang ingeburgerd geraakt en vandaag de dag is er van alles toegevoegd aan diverse margarines en halvarines, die het broodsmeersel 'gezond of probleemoplossend' zouden maken.

De eerste margarine werd gemaakt van rundvet. Tegenwoordig wordt voor de fabricage van margarine uitsluitend plantenvet/olie gebruikt.
Over halvarine kan je kort zijn. Halvarine is margarine opgeklopt met water en nog iets (het geheim van de fabrikant, vaak guarmeel).
Wie halvarine gebruikt houdt, wellicht zonder het te weten, zichzelf voor de gek. Wie minder calorieën wil gebruiken, want daar gaat het vaak om, kan beter gewoon dunner smeren, dat is goedkoper. Voor het water en het geheim in de halvarine moet je dik betalen.

En dan die margarine! Als je hoort, wat er allemaal met de olie gebeurt voor het margarine is, rijzen je de haren te berge!
De olie wordt namelijk met petroleum bewerkt, vervolgens ontslijmd, behandeld met soda, bleekaarde, sterk zuur en gehydrogeneerd met nikkelkatalysator en waterstofgas.
Een deel van de olie wordt dan ook nog gehard door hete stoom over en door deze olie te leiden.
Deze olie is na afkoeling hard vet geworden, dat met olie wordt vermengd, om zo een mengsel te krijgen, dat gemakkelijk smeerbaar is bij een normale temperatuur.
Nu worden er nog eens emulgeermiddelen, antioxidantia, baktericiden, kleurstoffen en aroma's toegevoegd.
Al bestaan sommige merken margarine voor een deel uit olie die linolzuur bevat, dan bestaat de margarine voor ander deel nog altijd uit harde verzadigde vetten en deze zijn schadelijk voor hart en bloedvaten.
Bovendien zijn alle waardevolle stoffen zoals vitamine E en lecithine door alle bewerkingen verdwenen en dan praten we nog niet eens over de schadelijke stoffen, die wellicht, zij het dan in geringe mate, zijn achtergebleven.

Tja, dan ben je toch wel snel uitgesmeerd dacht ik zo

Waarom roomboter eindelijk eens van de slechte naam afkomt!

Roomboter wordt gemaakt van room van melk.
Het is een natuurlijke productie en daarom altijd beter dan de kunstboter margarine.
Roomboter is nauwelijks bewerkt, alleen gepasteuriseerd en dat is verplicht door de warenwet.
Helaas heeft 'echte boter' in ons land een kwade reuk gekregen. Dat komt niet alleen door de prijs, maar ook door de cholesterol, die roomboter bevat, hoewel zelfs de beste margarine daar niet vrij van is. De kwade reuk is dan ook onterecht.
Bovendien bevat echte boter behalve cholesterol, lecithine, dat er voor zorgt dat de cholesterol niet neerslaat in onze aderen en dus niet schadelijk meer is.

Ook bevat roomboter behalve de natuurlijke vitamine A en D, vitamine E en heeft het een laag smeltpunt: 37 graden. Alleen het smeltpunt van roomboter ligt bij de lichaamstemperatuur van de mens. Alle andere 'boters' hebben een hoger smeltpunt. Men vermoedt, dat een smeltpunt hoger dan de lichaamstemperatuur ook weer nadelig is voor hart en bloedvaten.

Gebruik daarom liever roomboter inplaats van margarine, maar wees er dan als je wilt afvallen, matig mee i.v.m. met de caloriën(?).
Voor cholesterol in de voeding hoef je je nooit zorgen te maken, als je zorgt voor voldoende lecithine en linolzuur, dat voorkomt in koudgeperste oliën.
De meeste roomboter in de supermarkten wordt tegenwoordig gemaakt uit kunstmatig aangezuurde room (de zogenaamde koelhuisboter).

Probeer roomboter te krijgen die bereid is uit natuurlijk aangezuurde room. Deze is beter, omdat ze boterkogeltjes heeft met een fijne struktuur, die gemakkelijker door de darmen worden opgenomen.

De specifieke SCDiet roomboter, de 'franse roomboter' is juist voor mensen met darmproblemen geschikt, omdat deze dus inderdaad met natuurlijk aangezuurde room wordt bereid en dan ook nog eens gefermenteerd wordt.
De J.B. Masclet is een biologische roomboter, want deze wordt bereid van afgeroomde biologische melk.

Maar er zijn ook in Frankrijk zogenaamde kunstmatige roomboters te koop, de koelhuisvariant dus. Vaak worden deze franse roomboters in de Franse supermarkten aangeboden, maar tegenwoordig ook tijdens feestdagen in de betere Nederlandse supermarkten. Het is dus zeker ook in Frankrijk zaak goed te kijken of het een kunstmatige of natuurlijke 'echte boter' betreft.
Qua uiterlijk is deze niet altijd gemakkelijk te herkennen, hooguit is de boter lichter van kleur. Maar qua smaak is het direct te proeven of het een natuurlijke of kunstmatige boter is!

Hopelijk is het verschil nu wat duidelijker geworden

Pass The Butter .. Please.
This is interesting . . ..
Margarine was originally manufactured to fatten turkeys.

When it killed the turkeys, the people who had put all the money into the research wanted a payback so they put their heads together to figure out what to do with this product to get their money back.

It was a white substance with no food appeal so they added the yellow coloring and sold it to people to use in place of butter.

How do you like it?

They have come out with some clever new flavorings..

DO YOU KNOW.. the difference between margarine and butter?
Read on to the end...gets very interesting!

Both have the same amount of calories.
Butter is slightly higher in saturated fats at 8 grams compared to 5 grams.
Eating margarine can increase heart disease in women by 53% over eating the same amount of butter, according to a recent Harvard Medical Study.
Eating butter increases the absorption of many other nutrients in other foods.
Butter has many nutritional benefits where margarine has a few only because they are added!
Butter tastes much better than margarine and it can enhance the flavors of other foods.
Butter has been around for centuries where margarine has been around for less than 100 years .

And now, for Margarine..

Very high in Trans fatty acids.
Triple risk of coronary heart disease .
Increases total cholesterol and LDL (this is the bad cholesterol) and lowers HDL cholesterol, (the good cholesterol)
Increases the risk of cancers up to five fold.. Lowers quality of breast milk.
Decreases immune response.
Decreases insulin response.

And here's the most disturbing fact.... HERE IS THE PART THAT IS VERY INTERESTING!

Margarine is but ONE MOLECULE away from being PLASTIC..

This fact alone was enough to have me avoiding margarine for life and anything else that is hydrogenated (this means hydrogen is added, changing the molecular structure of the substance).

You can try this yourself:

Purchase a tub of margarine and leave it in your garage or shaded area.

Within a couple of days you will note a couple of things: * no flies, not even those pesky fruit flies will go near it (that should tell you something)
* it does not rot or smell differently because it has no nutritional value ; nothing will grow on it

Even those teeny weeny microorganisms will not find a home to grow.

Why? Because it is nearly plastic .

Would you melt your Tupperware and spread that on your toast?

Share This With Your Friends.....(If you want to 'butter them up')!

Chinese Proverb:
'When someone shares something of value with you and you benefit from it, you have a moral obligation to share it with others.
Pass the BUTTER PLEASE..

Pass The Butter .. Please.
This is interesting . . ..
Margarine was originally manufactured to fatten turkeys.

When it killed the turkeys, the people who had put all the money into the research wanted a payback so they put their heads together to figure out what to do with this product to get their money back.

It was a white substance with no food appeal so they added the yellow coloring and sold it to people to use in place of butter.

How do you like it?

They have come out with some clever new flavorings..

DO YOU KNOW.. the difference between margarine and butter?
Read on to the end...gets very interesting!

Both have the same amount of calories.
Butter is slightly higher in saturated fats at 8 grams compared to 5 grams.
Eating margarine can increase heart disease in women by 53% over eating the same amount of butter, according to a recent Harvard Medical Study.
Eating butter increases the absorption of many other nutrients in other foods.
Butter has many nutritional benefits where margarine has a few only because they are added!
Butter tastes much better than margarine and it can enhance the flavors of other foods.
Butter has been around for centuries where margarine has been around for less than 100 years .

And now, for Margarine..

Very high in Trans fatty acids.
Triple risk of coronary heart disease .
Increases total cholesterol and LDL (this is the bad cholesterol) and lowers HDL cholesterol, (the good cholesterol)
Increases the risk of cancers up to five fold.. Lowers quality of breast milk.
Decreases immune response.
Decreases insulin response.

And here's the most disturbing fact.... HERE IS THE PART THAT IS VERY INTERESTING!

Margarine is but ONE MOLECULE away from being PLASTIC..

This fact alone was enough to have me avoiding margarine for life and anything else that is hydrogenated (this means hydrogen is added, changing the molecular structure of the substance).

You can try this yourself:

Purchase a tub of margarine and leave it in your garage or shaded area.

Within a couple of days you will note a couple of things: * no flies, not even those pesky fruit flies will go near it (that should tell you something)
* it does not rot or smell differently because it has no nutritional value ; nothing will grow on it

Even those teeny weeny microorganisms will not find a home to grow.

Why? Because it is nearly plastic .

Would you melt your Tupperware and spread that on your toast?

Share This With Your Friends.....(If you want to 'butter them up')!

Chinese Proverb:
'When someone shares something of value with you and you benefit from it, you have a moral obligation to share it with others.
Pass the BUTTER PLEASE..

marja
Site Admin

Bericht door marja » 30-07-2010 19:29

tja, brood bakken van pure teff is niet eenvoudig. ik heb wel eens een broodje gebakken met veel eieren plus nog wat baking soda (niet in een broodbakmachine) en dat werd erg vast en vrij droog.
http://hormonaledisbal.forum2go.nl/broo ... -t232.html
ik vond het geen succes maar het was wel te eten. ik bak nu steeds pannenkoekjes van bruine teff. de helft van de stapel vries ik in en de andere helft staat gewoon in de koelkast en blijft wel zo'n dag of 3-4 goed.
je heb toch geen teff broodmix? daar zitten vaak weer andere granen bij voor een beter effect.
m.v.g.

marja

Natuurlijke progesteroncrème van dr. Lee

Voor 1 tube klik hier:
http://www.succesboeken.nl/?ISBN=978907 ... C=476178F4

Voor 3 tubes klik hier:

groenling

Bericht door groenling » 31-07-2010 13:47

nee hoor ik heb nog geen teffmeel aangeschaft, maar vroeg me af of het bovenstaande recept wat zou zijn als ik de margarine vervang door roomboter.

marja
Site Admin

Bericht door marja » 01-08-2010 12:31

ik zou het gewoon proberen. het probleem zal niet het vervangen van margarine met roomboter zijn maar eerder de teff zelf. ik heb dit recept ook gevonden. het lijkt die mensen gelukt te zijn. gewoon doen dus:
http://blog.lekkerglutenvrij.nl/2008/08 ... akmachine/
m.v.g.

marja

Voor 1 tube klik hier:

Voor 3 tubes klik hier:

groenling

Bericht door groenling » 01-08-2010 13:57

Ik ga het proberen zodra ik de teff binnen heb.
ben heel benieuwd :)
Jullie horen het wel

marja
Site Admin

Bericht door marja » 01-08-2010 20:58

graag!
m.v.g.

marja

Voor 1 tube klik hier:

Voor 3 tubes klik hier:

groenling

Bericht door groenling » 07-08-2010 16:00

:cry: eerste poging is mislukt. Het brood is klef en ingezakt.
Nu ga ik het nog eens proberen met iets minder gist en iets zout

marja
Site Admin

Bericht door marja » 07-08-2010 17:59

ik hoorde verhalen over stopverf :(
m.v.g.

marja

Voor 1 tube klik hier:

Voor 3 tubes klik hier:

groenling

Bericht door groenling » 07-08-2010 22:34

hahaha het ziet er in ieder geval heel onsmakelijk uit.
2e poging is net zo'n drama geworden.

Plaats reactie

Terug naar “Discussies over voeding”