Voeding van vroeger en nu.

Hebt u vragen of wilt u iets vertellen over voeding? Doe dat dan hier
Plaats reactie
Iona

Voeding van vroeger en nu.

Bericht door Iona » 30-08-2011 14:03

Ik had een discussie over hoe de vorige generatie at en hoe wij van nu eten.

Uiteraard had je toen niet allemaal van die rotzooi die wij vandaag de dag in onze mond stoppen.
Dat we dat nu zo doen zal zijn gevolgen op ons lijf hebben.

Ik werk in de Horeca en mij valt op hoe weinig ouderen gaan uit eten.
Mijn tantes en ooms op leeftijd die ik daarnaar vraag geven aan dat ze de liflafjes van nu niet blieven.

Mijn tante heeft nóg nooit Chinees of Italiaans gegeten en zo wel meer ouderen niet.

Zij eten nog trouw Hollandse prut.
Ze zijn allemaal goed op leeftijd, gezond en kwiek.
Zijn wars van trends en laten in de winkels heel veel in het rek staan.

Ik denk dat ze heel gematigde eters zijn.

Vraag ik me dus af of zij een beter dieet hanteren en zo veel minder klachten ervaren.

derkje

Bericht door derkje » 02-05-2012 16:31

Dit was de bijlage van de nieuwsbrief van dr.Frank! Ooit komen we waar we zijn moeten met die koolhydraten!

Onlangs schreef Remko Kuiper van de universiteit van Groningen een dik proefschrift over het Oerdieet. Hij beweert dat ons huidige eetpatroon leidt tot het ontstaan van diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en diverse vormen van kanker. Dat is niets nieuws want dat weten we al jaren. Nieuw is zijn aanvliegroute. Kuipers stelt dat we veel meer kunnen leren vanuit de Evolutionaire Geneeskunde.

Aanhangers van deze leer proberen de ziekten van de mens te verklaren vanuit de evolutietheorie van Darwin. Deze betrekkelijk nieuwe stroming richt zich op de discrepantie tussen onze oeroude chromosomen (die zijn in 2 miljoen jaar nauwelijks gewijzigd) en het razendsnel veranderende eet- en beweegpatroon. Ons genetische materiaal heeft dus geen gelijke tred gehouden met ons veranderende eetpatroon en dan gaat het fout, volgens Kuipers.

De agrarische evolutie vond zo’n 10.000 jaar geleden plaats en toen is ons voedingspatroon drastisch veranderd. Vanaf die tijd is de mens meer koolhydraten (suikers) gaan eten en minder (gezonde) omega-3 vetzuren. De afgelopen 100-200 jaar is dat proces in een nog grotere stroomversnelling gekomen, terwijl onze lichamelijke activiteiten verminderden, werd het voedselaanbod groter en veranderde het nog drastischer. Omdat onze genen deze veranderingen niet kunnen bijbenen, leeft ons lichaam als het ware nog in de oertijd, terwijl het wordt gevoed met modern voedsel waarop dat lichaam niet is voorbereid. Net als een benzinemotor niet goed rijdt op diesel en gaat haperen, leidt de verkeerde voeding tot problemen. Het gevolg is dat er ontstekingsbevorderende stoffen vrijkomen in het bloed die onze suikerstofwisseling overhoop gooien. Die verstoorde suikerhuishouding is een mogelijke voorloper van suikerziekte en wordt Insulineresistentie genoemd. Dat betekent dat ons lichaam niet meer zo goed luistert naar het eigen insuline.

Dat die insulineresistentie een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van ziektebeelden wordt door heel veel wetenschappers erkend. Kuipers gaat echter nog een stap verder. Hij gooit de knuppel nu echt in het hoenderhok door te stellen dat onze gezondheidsraden de verkeerde adviezen geven. Want de inname van linolzuur (een onverzadigd plantaardig vet) wordt aanbevolen en verzadigd vet wordt door hen ontraden, maar die aanbeveling kloppen met enkele recente grote wetenschappelijke onderzoeken. Kuipers bedoelt te zeggen dat de adviezen die trouw door het Voedingscentrum aan u en mij worden gegeven, wetenschappelijk onvoldoende zijn bewezen en misschien helemaal niet bijdragen aan onze gezondheid. Dat zijn forse uitspraken.

Groet, Derkje

Plaats reactie

Terug naar “Discussies over voeding”