stevia

Hebt u vragen of wilt u iets vertellen over voeding? Doe dat dan hier
col

stevia

Bericht door col » 28-05-2009 14:44

Hallo,
Ben me aan het verdiepen in de recepten, wil weldra starten met het bloedstabiliserend dieet.

Wim schreef het volgende op dit receptenforum:
Ik heb uitsluitend de 50 g verpakking van de A kwaliteit (=90% Stevioside met minstens 60% Rebaudiosid-A.

Ik ben op die Duitse website gaan kijken maar dit specifieke produkt staat er niet meer tussen, denk ik.
Kunt u een alternatief aanraden aub? Ik begrijp niet wat het balang is van minder of meer rebaudiossid?
Ik kocht voordien in een reformwinkel stevia maar dat is de laatste keer van smaak tegengevallen(vloeibare stevia op basis van alcohol>>niet lekker !) , voordien nam ik stevia op water en dat beviel meer.

Maar nu zou ik dus stevia in podervorm willen aankopen via die duitse site.

Bedankt

marja
Site Admin

Bericht door marja » 28-05-2009 17:15

hallo col,

stuur even een priveberichtje naar wim en vraag welk product hij gebruikt. ik denk dat hij intussen een steviaproduct van iherb gebruikt.
http://www.iherb.com/NuNaturals-NuStevi ... tract/4319

die is erg goedkoop en heeft geen bittere smaak. wij gebruiken het.
m.v.g.

marja

Natuurlijke progesteroncrème van dr. Lee

Voor 1 tube klik hier:
http://www.succesboeken.nl/?ISBN=978907 ... C=476178F4

Voor 3 tubes klik hier:

Wimula

Re: stevia

Bericht door Wimula » 28-05-2009 17:18

col schreef: Ik ben op die Duitse website gaan kijken maar dit specifieke produkt staat er niet meer tussen, denk ik.
Kunt u een alternatief aanraden aub? Ik begrijp niet wat het balang is van minder of meer rebaudiossid?
Hoe hoger het Rebaudiosid gehalte des te grotere zoetkracht, dus hoger geconcentreerd.

Ik heb nu onlangs voor het eerst 1 pond erg goede Stevia besteld in de USA.
De beste die ik sinds 4 jaar kon vinden. Nog relatief goedkoop als je de enorme zoetkracht beschouwt. Lees maar eens dat 1 serving eigenlijk net zo groot is als een sesamzaadje.
Kost 90 $ + 34 of zo verzendkosten.
1 of 2 korrels ter grootte van een suikerkorrel hebben de zoetkracht van een paar klontjes suiker.

Met die kilo hou ik het als zoetekauw wel 1 jaar uit.
Zie maar op: http://www.emperorsherbologist.com/rebaudioside_a.php

Succes,

Wim

col

merci

Bericht door col » 28-05-2009 21:22

Marja, Wim,

Bedankt!
Ik ga meteen de website bekijken.
Groeten,

Gast

Bericht door Gast » 07-06-2009 14:22

Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben om met STEVIA te bakken?

Wimula

Bericht door Wimula » 07-06-2009 17:14

Océane schreef:Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben om met STEVIA te bakken?
Ja hoor, dat gaat erg goed, want Stevia is bestand tegen hoge temperaturen.

Groet,

Wim

Gast

Bericht door Gast » 11-06-2009 00:08

Hoi Wim,

Heb jij ervaring met een recept?

Bijvoorbeeld een alternatieve cake van Teffmeel en Stevia o.i.d.?

Waarom zou Stevia de bloedsuikerspiegel niet beinvloeden?

En hoe zit het eigenlijk met Ahornsiroop, Agavestroop of Oersuiker.
In de natuurwinkel beloven ze je geen stijging van de bloedsuikerspiegel ???
Zou het net zoiets als fructose zijn; teveel natuurlijke suikers.....

Oceane

Wimula

Bericht door Wimula » 12-06-2009 14:35

Océane schreef:
Heb jij ervaring met een recept?
Bijvoorbeeld een alternatieve cake van Teffmeel en Stevia o.i.d.?
Waarom zou Stevia de bloedsuikerspiegel niet beinvloeden?

En hoe zit het eigenlijk met Ahornsiroop, Agavestroop of Oersuiker.
In de natuurwinkel beloven ze je geen stijging van de bloedsuikerspiegel ???
Zou het net zoiets als fructose zijn; teveel natuurlijke suikers.....

Oceane
Nee ik gebruik nooit Teffmeel.

Er is genoeg literatuur waarom Stevia de bloedsuikerspiegel niet beïnvloedt. Google maar eens.

Over Ahornsiroop, Agavestroop of oersuiker vergist de natuurwinkel zich vreselijk. Alleen Stevia en de andere kunstmatige zoetstoffen als aspartaam enz. enz. die ik uiteraard nooit neem beïnvloeden de bloedsuikerspiegel niet.
Waarom niet kiezen voor natuurlijk? Geen koolhydraten, geen bijwerkingen, niet omstreden, niet ongezond en. enz. Voor mij dus Stevia, al bijna 5 jaar lang.

Wim

Bargibanti

Bericht door Bargibanti » 18-06-2009 09:15

het probleem is niet of je bloedsuiker stijgt of niet, het probleem is of je een insulinereactie krijgt of niet.
Insuline stijgt zeker als je bloedsuiker stijgt daarom springt iedereen op het voorkomen van bloedsuikerstijging.

Maar je krijgt bijvoorbeeld ook een insulinereactie als je eiwitten eet. Daarom o.a. is een eiwitrijk dieet zoals Atkins niet goed voor je.

Het lijkt me dat als je mond iets zoets proeft, of dat nu suiker, stevia of een witte boterham is, je pancreas alvast insuline gaat maken.
Daarom denk ik dat je je lichaam voor de gek houdt als je zoetvervangers gebruikt. Ook Stevia. Dit is mijn eigen ervaring ook, ik kreeg een insulinereactie op zoetvervangers en zelfs op de weinige sorbitol die in tandpasta zit.

Een dergelijke insulinereactie merk je omdat je bloedsuiker ineens daalt. Je wordt slap en futloos. Dit kan zelfs bij een relatieve daling, dus als je bleodsuiker niet te laag is maar gewoon te snel daalt. Zonder dat er niuewe aanvoer van bloedsuiker is. Zoals bij kunstmatige zoetstoffen.

Echte suikers zoals honing, fruit, melksuiker, oersuiker, ahorn-, agave-, cornsirop, fructose, dextrose, glucose zijn sowieso slecht voor je omdat ze je suikerspiegel zo enorm verhogen. Ze bezorgen je lichaam stress en de insuline die nodig is om het af te voeren naar je cellen is weer extra stress.

Wat je kunt doen om een insulinereactie te voorkomen is zorgen dat je celwanden zich openen en het bloedsuiker opnemen zonder dat daar insuline voor nodig is. Dat doe je door te bewegen. Spierarbeid zet de celwanden open, ook nadat je uitgewandeld bent. Dus lekker wandelen en dan een bonbon met suiker eten is beter dan op de bank zitten en een plak cake met suikervervanger eten.

marja
Site Admin

Bericht door marja » 18-06-2009 11:21

hallo anna,

ik herinner me dat jij altijd erg gevoelig was voor voedingsmiddelen. bij jou was er al gauw een stijging van je bloedsuikers/insuline.
het verhaal dat je hierboven schrijft zou ik daarom afgestemd willen noemen op jouw persoonlijke situatie.

over stevia schrijft dr mercola dit:
Who Should Avoid Stevia?

I want to emphasize, however, that if you have insulin issues, I suggest that you avoid sweeteners altogether, including Stevia, as they all can decrease your sensitivity to insulin.

So if you struggle with high blood pressure, high cholesterol, diabetes or extra weight, then you have insulin sensitivity issues and would benefit from avoiding ALL sweeteners.

But for everyone else, if you are going to sweeten your foods and beverages anyway, I strongly encourage you to consider using regular Stevia until the safety of each individual Stevia compound has been thoroughly assessed.
ook eiwitten kunnen een stijging van de bloedsuikers geven maar bij de meeste mensen blijft dit beperkt. een dieet als atkins werkt bij veel mensen wel goed maar niet bij iedereen.

ik heb al in je topic over jodium geschreven. dat zou echt iets voor jou zijn. bij mijn man werkt het perfect waar niets anders hielp.
m.v.g.

marja

Natuurlijke progesteroncrème van dr. Lee

Voor 1 tube klik hier:

Voor 3 tubes klik hier:

Plaats reactie

Terug naar “Discussies over voeding”