vraagjes na lezen boek

Hier kun je vragen stellen over het boek van Wilson nadat je het gelezen hebt.
Plaats reactie
lee1116

vraagjes na lezen boek

Bericht door lee1116 » 16-08-2013 18:09

Dag Marja,
me enkele dagen geleden het vertaalde boek aangeschaft
en inmiddels al uitgelezen,

een aantal vraagjes:

-er wordt verteld over synthetische en natuurlijke cortisol, is die hydrocortison nu iets natuurlijks? aangezien ik die inneem, of vindt dr wilson eigenlijk dat je beter extracten kan kopen en die nemen in de plaats (bijnierextracten?), of is dit misschien afhankelijk van hoe erg het tekort

-ik las ook dat Kaliumrijke producten beter niet worden genomen, verder werd me duidelijk dat dat wel indien ook natrium wordt aangevuld tegelijk,
maar als je heel veel dorst hebt, dan is het vast je aldosteron die te laag staat, er staat daar dan ook vocht+natrium+kalium innemen (er wordt niet gesproken van inname van het hormoon zie ik, ik las dat een te laag aldosteron gepaard gaat met laag natrium, hoog kalium, maar dat is wellicht omdat het natrium verloren gaat, kalium uit de cel verdwijnt en dus hoger is tussen de cellen, maar in wezen is kalium dus ook te weinig in cel, maar doordat natrium en vocht minder en om dus te verhouding K/Na in balans te houden, treedt kalium ook uit cel en dus is daar Kalium hoog in bloed als je hem meet) > maar als ik het goed begrijp: blijf je door lage aldosteron dus tekort vocht+natrium+kalium hebben
> dr wilson spreekt meer van die drie samen verhogen dan van inname aldosteron? of komt dit op hetzelfde neer?

> Bv inname van dr schlusserzouten (Na en K) zou dan oplossing misschien zijn? of kent (n)iemand die zouten op dit forum of heeft er ervaring mee?
ik deed namelijk zo'n gezichtsanalyse en daar kwam uit dat ik Na en Ka uit als grote tekorten, dus ben ik daar nu eens aan de slag mee gegaan in de hoop dat ik minder moe word daardoor of meer energie krijg (een mens zou alles doen toch)

> dat terwijl dr hertoghe therese me zelf laat experimenteren met aldosteron als ik denk dat het helpt, maar dat uittesten en zien of het meer goed dan kwaad uithaalt, is wel niet evident
(moeheid blijft ondanks bijnierhormoon (hydrocortison) en schildklierhormoon)

> mijn energieniveau wisselt wel constant dus denk eerder bijnier dan schildklier waar mijn probleem ligt denk ik (ik probeer te zien waar verschil ligt tussen schildklier of/en bijnierprobleem maar is niet evident)

> dr wilson zegt dat bijnierpatienten wakkerder worden 's avonds en schildklierpatienten dan moe zijn en vroeg willen slapen, ik dacht dat dr therese zei dat later op dag echt wakker zijn eerder aan schildklier ligt, dat maakt het wel wat verwarrend nu voor mij, waardoor ik me afvraag of die stijgende schildklierinname wel van nut is,

aangezien ik periodes vol energie ook heb, denk ik dat het eerder stress en dus mijn bijnieren betreft, vroeger dacht ik dat het mijn hormonen waren (vrouwelijke hormonen) omdat dat op en neer gingen dacht ik als enige in mijn leven, wellicht besef ik niet dat ik meer doe dan ik in reserve heb als ik me even goed voel, denk ik, en heb ik daardoor pieken en dalen, vermoed ik

> ik slik nog steeds oestro en progest om kunstmatig een cyclus te krijgen voor als ik ooit zwanger zou willen worden (zit wel met cysten, nu ja blaasjes op eierstokken) of te doen alsof, maar dat ligt ook al weer plat, momenteel geen bloeding meer sinds enkele maanden, wellicht door mijn bijnieren, soms vraag ik me af of het wel nuttig is dat ik die oestro neem of veel meer progesteron nodig heb

> ik las iets over het belang van speekseltesten, ik heb ook altijd zoiets gedacht dat het ideaal zou zijn om als ik me slecht doe te meten op vanalles en wanneer ik me heel goed voel, om hopelijk zo op te sporen wat ik mankeer op dat ogenblik, ik las over speekseltesten voor hormonen en vraag me af of en waar en hoe je zo'n testen kan doen of vinden? zou wel heel handig zijn om er zelf desnoods een zicht op te krijgen
want eerlijk gezegd, een halfjaarlijks consult en jaarlijkse analyse, en een moeilijke bereikbaarheid dat gaat mij een beetje traag allemaal

Dankjewel!
Grts Lee

marja
Site Admin

Bericht door marja » 16-08-2013 19:04

ten eerste is dr wilson geen arts maar een ND hij kan dus geen hydrocortison voorschrijven. het is atijd het beste om volgens zijn methode te werken, maar in sommige gevallen is dat niet genoeg. je kunt met therese praten over de mogelijkheid om met gladulars te gaan werken zoals bijv. cytozyme AD.

dr wilson zegt om vooral 's ochtends geen kalium te gebruiken. daarom beter 's ochtends geen fruit eten. begin de dag met keltisch zout. kalium en natrium kun je bij de huisarts laten meten.
ik heb een kennis die ook veel dorst had en die van therese aldosteron heeft gekregen dat goed heeft gewerkt.

Over celzouten weet ik niets, ik gebruik gewoon keltsich zout.
als je nog steeds up en down moe bent lijkt het me dat je de stressfactoren nog niet genoeg uit je leven hebt verwijderd. dat moet je uit het boek leren.

om te weten hoe je ingesteld bent met je schildklier en hoe je bijnieren werken kun je deze temepartuurtest doen: http://hormonaledisbal.forum2go.nl/meta ... t2320.html

mijn ervaring is dat bijnierpatienten 's avonds wakkerder worden. na een uur of elf krijgen ze vaak een energieburst waardoor je dan pas op hun best functioneren en dan weer te laat gaan slapen.

je hebt nog PCOS. ik weet niet of je het dieet van Nancy Dunnen goed doet. je kunt ook het jodiumgedeelte in dit forum. sommigen behandelen PCOS met een hoge dosering jodium (50mg).

bij bijnieruitputting heb je altijd progesterontekort. een speekseltest heeft geen zin als je hydrocortison gebruikt. je moet minstens 2 weken niets gebruiken voor de test.

je kunt met therese spreken over LDN. mijn kennis is daar heel goed door opgeknapt. over LDN kun je onderaan in dit forum lezen. ik weet niet hoe het met je darmen gaat. je zou ook het boek over maagzuur kunnen lezen: http://www.bol.com/nl/p/waarom-maagzuur ... d010019665
m.v.g.

marja

Natuurlijke progesteroncrème van dr. Lee

Voor 1 tube klik hier:
http://www.succesboeken.nl/?ISBN=978907 ... C=476178F4

Voor 3 tubes klik hier:
http://www.succesboeken.nl/?ISBN=978907 ... C=476178F4

lee1116

Bericht door lee1116 » 16-08-2013 19:41

cytozyme AD
en keltisch zout moet ik eens bekijken > dat is een zout met laag natrium als ik het goed lees, ik heb net heel veel natrium nodig blijkbaar want heb lage bloeddruk, moet nu die aldosteron uittesten, en therese zei nog: strooi maar genoeg zout, op den duur doe ik niet anders eigenlijk

alsook de hoeveelheid jodium die ik nu inneem
en of ik Nancy Dunnen volg > juist ja, brood eet ik sowieso al niet door mijn ei-eiwitintolerantie, enkel nog aardappelen, maar anders heb ik constant honger, als ik me op vetten en noten en groenten en vlees, vis concentreer, ik eet als een of andere gespierde atleet maar zie er nochtans maar smallekes uit (ondanks mijn hyposchildklier) maar heb altijd maar honger, honger honger en nog eens honger, vooral naar natrium en kaliumrijke dingen dus

en LDN en maagzuur

alsook zo'n thermometer aanschaffen, is misschien ook het eerste dat ik praktisch gezien moet gaan doen, ik heb die link eens gevolgd en gelezen en daaruit heb ik veel dingen van bijnier maar ook dingen van schildklier en dergelijke, dus zo'n mond temperatuurmetingen 's weekends op die tijdstippen zou ik moeten proberen

> volgens de echo heb ik idd meerdere cystes, maar volgens dr therese is het niet zeker dat het pcos is aangezien mijn testosteron normaal was ...

ja, ik weet het, stress is niet goed, maar als je zonder werk langere tijd komt te zitten zonder vaste zekerheid, en alles wat erbij komt ...
en vanaf volgende week een nieuwe job, waar ik ook weer zal moeten wennen ... voorlopig stopt het niet echt, ik probeer te ontspannen, maar dat lukt moeilijker onder steeds wijzigende omstandigheden, waaraan ik me moet aanpassen,

maar dit boek was reuze-interessant, het geeft me weer wat nieuwe inzichten en dingen ter check-up

Bedankt, Marja!

Plaats reactie

Terug naar “BIJNIERUITPUTTING; HET STRESS-SYNDROOM VAN DE 21E EEUW”